سايت تفريحي نيك صالحي سايت تفريحي نيك صالحي .

سايت تفريحي نيك صالحي

تغزيه سالم

مقدمه

تغزيه سالم

بدون شك چگونگي تغذيه در سلامت و تندرستي انسان به گونه‌اي موثر است كه هيچكس نمي‌تواند آن را حتي به اندازه ذره‌اي انكار كند. تغذيه‌اي كه بر اساس اصول علمي و با در نظر گرفتن تمامي احتياجات بدن ما تنظيم شده باشد، سلامت انسان را تامين مي‌كند و قواي دفاعي بدن را به صورتي بسيار اساسي و قابل ملاحظه افزايش مي‌دهد. و اگر خلاف اين امر واقع شود اثرات بد اين عمل در تمامي اعضاء و دستگاههاي بدن منعكس مي‌شود و باعث از دست رفتن قواي فعال جسمي و حتي روحي در هر انساني و تحت هر شرايطي مي‌شود.

در حقيقت به عقيده بسياري از دانشمندان يك برنامه غذايي خوب و متعادل مي‌تواند علاوه بر افزودن نشاط و نيروي حياتي ، عمر انسان را به ميزان بسيار قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد. در حالي كه محروم ماندن از مواد غذايي اساس تندرستي را سست مي‌كند و حتي روي نسلهاي آينده انسان نيز تاثير گذار است.
علل سوء تغذيه

محروميت از مواد غذايي هميشه و يا لااقل در اكثر زمانها و مكانها وجود داشته و دارد. محروميت از مواد غذايي هميشه به معناي نخوردن و يا كم خوردن نيست. ممكن است غذا از لحاظ حجم كافي باشد و حتي معده انسان را پر كند، اما كارآيي لازم را براي بدن در پي نداشته باشد يا اينكه رژيم غذايي نامتعادل باشد، يعني دسته‌اي از مواد غذايي به اندازه كافي به بدن برسد و از دسته ديگر مواد مورد نياز به ميزان ناچيزي به بدن برسد.
گاهي آداب و رسومي كه در اجتماعات گوناگون وجود دارند موجب كاهش چشمگير مواد غذايي در بدن انسان مي‌شود.
علل فردي هم به ميزان بسيار زيادي در سوء تغذيه موثر هستند. همچنين ناراحتي هاي آشكار و پنهان ساختار بدن ما و مشكلات دروني هم ممكن است ما را دچار نوع سوء تغذيه كنند.
اينها همه نمونه‌هايي از علتهاي سوء تغذيه در مورد انسان هستند، در حقيقت دسته‌هاي گوناگون مواد غذايي لازم براي بدن ما اگر دچار فقدان يا كمبود شوند تاثيرات متفاوتي را نيز در برخواهند داشت، براي نمونه ويتامينها كه از جمله نيازهاي اساسي بدن ما هستند و در طبيعت بوسيله موجودات زنده ساخته مي‌شوند، از لحاظ شيميايي هيچگونه نزديكي و شباهتي به هم ندارند و به همين دليل است كه بايد از هر يك از آنها به مقدار لازم و كافي مصرف كرد.
لزوم تغذيه سالم
نكته بسيار مهم اين است كه ميزان غذاي مصرف شده روزانه در مرحله اول بايد نيروي لازم را براي اعمال گوناگون و متنوع بدن تامين كند. براي مثال حداقل ميزان كالري مورد نياز براي بدن انسان و براي آنكه قلب و مغز و ساير اعضاي بدن بتوانند اعمال خود را به درستي انجام دهند در حدود ۱۵۰۰ كالري است. واضح است كه اين ميزان لازم است، اما به هيچ وجه و تحت هيچ شرايطي كافي نيست، زيرا انرژي مورد نياز براي كارهاي عضلاني روزانه و قرار گرفتن در برار سرما و گرما ، رشد و بسياري اعمال ديگر نياز به انرژي بيشتري نسبت به انرژي اوليه احساس مي‌شود.
انواع مواد غذايي انرژي‌زا
در حقيقت مواد اوليه كه به عنوان مواد غذايي نيروزا در بدن انسانها مورد استفاده قرار مي‌گيرند همگي جزو مواد آلي هستند كه بطور خلاصه مي‌توانيم آنها را به سه دسته اساسي و مهم تقسيم كنيم:

دسته اول مواد سفيده‌اي يا موادي كه توليد ازت مي‌كنند پروتئينها.
دسته دوم ليپيدها كه همان چربيها هستند.
دسته سوم گليكوژنها كه به موادي از قبيل نشاسته و قندها اطلاق مي‌شود.


ممكن است اين سوال براي شما پيش بيايد كه ‌آيا مي‌توان يكي از اين سه دسته مواد را از برنامه غذايي روزانه مورد نياز حذف كرد و ميزان انرژي و نيروي آن را با دو دسته مواد ديگر جايگزين كرد؟! جواب اين سوال منفي است، بايد هر روز به ميزان معيني از هر سه دسته اين مواد به بدن ما برسد، زيرا بدن ما احتياج به مواد پروتئيني دارد چون تنها منبع توليد كننده ازت براي بدن ما هستند و اگر اين دسته مواد از برنامه غذايي روزانه ما حذف شود بدن ما هر روز ميزان بسياري زيادي اوره را از دست خواهد داد. علاوه بر اين مواد پروتئيني هستند كه اسيدهاي آمينه را براي بدن ما تامين مي‌كنند. به همين ترتيب به ميزان حداقلي براي بدن ما چربي لازم است تا بتوانيم اسيدهاي چرب مورد احتياج خود را بدست بياوريم. در حالي كه مصرف مواد نشاسته‌اي و قندها نيز لازم و ضروري هستند تا ما بتوانيم نيروي عضلاني و قدرت بدني لازم را براي تمامي فعاليتها روزانه خود بدست بياوريم.
نقش مواد معدني در بدن
البته نكته اساسي اينجاست كه به جز ان سه دسته مواد غذايي كه نام برده شد، مواد غذايي بايد حاوي مواد غير انرژي‌زا هم باشد، چرا كه اين دسته از مواد هم ، براي ادامه حيات ما ضروري و كارآمد هستند. ويتامينها ، مواد معدني ، سلولز و آب با آنكه به تنهايي و به صورت جدا قابليت تامين انرژي را براي بدن ما ندارند اما وجودشان براي تنظيم اعمال دستگاههاي مختلف در واكنشهاي دروني بدن ضروري است. در واقع مواد معدني براي بدن ما بسيار ضروري هستند، زيرا به دو صورت اساسي در بدن ما نقش دارند:

اول دسته‌اي از اين مواد كه در ساختمان بدن ما مثل خون ، دندانها ، استخوانها و … نقش دارند كه مي‌توانيم از كلسيم ، گوگرد ، سديم ، كلر ، فسفر و غيره نام ببريم.
دوم اينكه برخي از مواد و املاح معدني به عنوان كاتاليزور هستند، يعني در واكنشهاي بدن ، ايجاد سرعت مي‌كنند كه از آن جمله مي‌توانيم به آهن ، مس ، يد ، منگنز و … اشاره كنيم و اگر چه ميزان نياز به اين مواد در بدن كم است اما بسيار ضروري هستند. براي نمونه آهن در هموگلوبين خون و يد در ترشح غدد بدن نقش اساسي دارند. همچينين نبايد نقش سلولز را در عملكرد روده‌ها و اعضاي ديگر بدن فراموش كنيم.

تعادل مواد غذايي
در حقيقت مهمترين نكته اين است كه مواد غذايي ضروري براي حيات بدن بايد به نسبتهاي متعادل و درست مصرف شوند و در واقع بايد بين آنها تعادل لازم و كافي برقرار باشد. چرا كه همين تعادل در حقيقت از مشخصات اصلي و آشكار هر موجود زنده‌اي است. اگر كسي فقط مواد سفيده‌اي به اصطلاح پروتئينهاي نباتي و گياهي را مصرف كند، چنين شخصي بدون ترديد بعضي از اسيدهاي آمينه مورد نياز بدنش را در دسترس نخواهد داشت و كمبود و يا نبود اين مواد به سرعت باعث به هم خوردن و اختلال اعمال اساسي بدن او مي‌شود. پس براي آنكه اين دسته از مواد و ساير مواد ديگر به بدن ما برسد بايد مواد را به صورت متنوع و از دسته مواد گياهي و حيواني مصرف كنيم. فرقي نمي‌كند كه اين مواد جزو مواد چربي يا سفيده‌اي باشند. نكته مهم ديگر اين است كه همه ما به خصوص در دوران نوجواني و جواني بايد مواظب مصرف كلسيم و فسفر روزانه خودمان باشيم. زيرا اساس ساختماني استخوانها و دندانهاي ما را تشكيل مي‌دهند. ويتامين D تا حدود زيادي باعث تعادل ميان كلسيم و فسفر موجود در بدن مي‌شود و تشكيل و تكامل استخوانها را به صورت عادي و طبيعي خواهد كرد.
ميزان انرژي مورد نياز
بايستي به خاطر داشته باشيم كه احتياجات انسانها بر حسب سن و شغل و شرايط محيطي و جغرافيايي تفاوت دارد، اما به هر حال يك انسان عادي بايد حدود ۲۵۰۰ كالري را به صورت روزانه مصرف كند و اين ميزان در ورزشكاران به چيزي حدود ۴۰۰۰ كالري افزايش مي‌يابد. به خصوص كه در افراد ورزشكار و پرتحرك بايد مواد قندي و نشاسته‌اي افزايش داده شود و چربي نيز به ميزان كمي افزايش يابد. همچنين ميزان ويتامين C در اين افراد بايد افزايش يابد. در ضمن تمامي افرادي كه به كارهاي فكري مشغولند نيز به ميزان انرژي بيشتري نسبت به انسانها عادي نياز دارند. به خصوص نوجوانان به خاطر رشد بدنشان به مواد منظم و متناسب بيشتري احتياج دارند.


نقش برنامه غذايي در پيشگيري از سوء تغذيه
مواد غذايي را تقريبا همه ما مي‌توانيم به صورت درست و مفيد و منظم مصرف كنيم، اما از اين امر مهم و اساسي در زندگيمان غافليم. هيچ كس منكر مشكلات مادي نيست، اما مطمئن باشيد كه سوء تغذيه و فقدان مواد غذايي لازم و اساسي براي بدن هر انساني بيشتر از هر چيزي متوجه برنامه‌هاي غذايي غلط و طرز مصرف نادرست خواهد بود.

ما عمدتا مواد غذايي را به صورت تازه مصرف نمي‌كنيم. حتي در بسياري از موارد و به خاطر روشهاي غلط موجود مواد اساسي موجود در آنها را از بين مي‌بريم. پس بايد با طرح يك برنامه غذايي مهم و اساسي با كمك والدين خود بر اين مشكل مهم غلبه كنيم و هميشه و در همه حال به خاطر داشته باشيم كه آينده موفق ما در گروي سلامت جسماني و در نتيجه رواني ماست. مساله‌اي كه بزرگان ديني ما توجهي اساسي به آن داشته‌اند


برچسب: آموزش تغذيه سالم، تحقيق در مورد تغذيه سالم، تغذيه سالم براي كودكان، تغذيه سالم در مدارس، تغذيه سالم و ده فرمان غذايي، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۴۱:۲۹ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :